Ko darīt, ja esat kļuvis par ļaunprātīgas programmatūras upuri?

Ko darīt, ja esat kļuvis par ļaunprātīgas programmatūras upuri?Labs IT Serviss - Datoru un serveru apkalpošana

Izglītojošie raksti

Doties uz IT ārpakalpojumi: iemesli un ieguvumiDoties uz Kas ir Interneta cookies (sīkdatnes)?
Virsraksts: Ko darīt, ja esat kļuvis par ļaunprātīgas programmatūras upuri?
Kategorija: Izglītojošie raksti
Publicēts: ceturtdiena, 20 februāris, 2020

Labs IT Serviss

Ko darīt, ja esat kļuvis par ļaunprātīgas programmatūras upuri?

Pēdējo pāris desmitu gadu laikā internets no kaut kā pilnīgi jauna un inovatīva ir kļuvis par ikdienišķu rīku, kuru lielākā daļa no mums izmanto un paļaujas uz to.

Internets ir pilnībā mainījis veidu, kā mēs darām lietas, sākot ar to, kā mēs strādājam, izpildām ikdienišķas funkcijas un visu beidzot ar to, kā mēs komunicējam, socializējamies, iepērkamies un mācāmies. Ja mēs sāksim domāt par to, cik lielā mērā ikdienā esam atkarīgi no interneta, būs grūti iedomāties savu dzīvi bez tā.

Bet, kaut arī internets, zināmā mērā, ir neaizstājams rīks, tā lietošana mūs padara neaizsargātus pret ļaunprātīgiem draudiem – ļaunprātīgu programmatūru. Ir tik daudz dažāda veida ļaunprātīgas programmatūras – Trojas zirgi (Trojan horses), robotprogrammatūra (bots), reklāmprogrammatūra (adware), izspiedējprogrammatūra (ransomware), makro vīrusui (macro viruses), spiegotāj programmatūra (spyware), tārpi (worms) un pikšķerēšanas (phishing) uzbrukumi. Ļaunprātīgās programmatūras uzbrukumi un identitātes zādzības var notikt ar ikvienu jebkurā laikā – jo vairāk mēs izmantojam internetu, jo neaizsargātāki mēs varam būt pret draudiem.

Ir daži drošības pasākumi, pie kuriem var pieturēties interneta lietotāji, lai mazinātu risku saskaroties ar ļaunprātīgo uzbrukumu. Savukārt, ja esat jau kļuvis par uzbrukuma upuri, reaģējiet uz notikušo, izpildot dažas parastas darbības.


Konstatēta noziedzīga programmatūra


1. Atvienojieties no tīkla

Ja esat kļuvis par ļaunprātīgas programmatūras upuri, nekavējoties atvienojiet savu datoru no interneta. Ja esat pieslēdzies Internetam izmantojot WiFi, tālruni vai Ethernet kabeli, jums pēc iespējas ātrāk jāatvieno savienojums, lai novērstu datu pārsūtīšanu krāpniekam. Tīkla savienojuma pārtraukšana ir labākais veids, kā nekavējoties pārtraukt noziedzīgas programmatūras uzbrukumu.

Interneta savienojumu var atvienot, fiziski atslēdzoties no rūtera vai tīkla savienojuma, kā arī atslēdzot ierīces savienojumu, veicot šādas darbības*:

  1. Noklikšķiniet uz izvēlnes “Sākt” (Start);
  2. Noklikšķiniet uz “Iestatījumi” (Settings);
  3. Iestatījumu izvēlnē atlasiet “Tīkla savienojumi” (Network and Ethernet);
  4. Izvēlieties savu esošo savienojumu (-s) (WiFi vai Ethernet);
  5. Atslēdziet.

*Ir arī iespējams atslēgt to manuāli uz klaviatūras vai arī rīkjoslā, kā nu kuram datoram.

Ja uzbrukums ir noticis darba laikā, jums nekavējoties jāsazinās ar savu IT nodaļu vai IT atbalsta servisu. Jūsu uzņēmuma IT komanda ir obligāti jāinformē par šāda veida uzbrukumu, jo ir jāaptur potenciāla ļaunprātīgas programmatūras izplatīšanās citās ierīcēs, kā arī uzņēmuma personu datu noplūšana, kura var rasties šīs programmatūras iespaidā.

Tālāk jau jūsu IT speciālisti varēs veikt atbilstošus soļus, lai likvidētu nodarīto kaitējumu.

2. Izmantojiet antivīrusu programmatūru

Ir laba prakse, ja jums ir kāda pretvīrusu, antivīrusu programmatūra, piemēram, ESET Secure Business (prasiet mums labāko cenu), kas ir izstrādāta un pielāgota tieši priekš šāda veida negadījumiem. Antivīrusu un pretspiegošanas programmatūras ir labākais līdzeklis, lai aizsargātos pret ļaunprātīgo programmatūru.

Veiciet periodisku diagnostikas skenēšanu ar savu antivīrusu programmu.

Iestatiet regulāru automatizētu skenēšanu, lai aizsargātu savu ierīci.

Ņemiet vērā! Būdamas spējīgas atklāt ļaunprātīgo programmatūru, kura citādi varētu palikt nepamanīta, antivīrusu un pretspiegošanas programmatūra vēl papildus ir spējīga, ne tikai šos draudus konstatēt, bet arī noņemt.

Dažos gadījumos programmatūra būs spējīga atklāt ļaunprātīgo programmatūru, bet nevarēs to iznīcināt. Šajā situācijā būtu vēlams iepazīties ar antivīrusu datu bāzēm, tādā veidā uzzinot, vai ir atsevišķs rīks, kuru var lejupielādēt, lai novērstu draudus.

3. Izveidojiet dublējumu

Labs padoms ir regulāri veidot failu un mapju dublējumus. Kaut arī ļaunprātīgās programmatūras mērķis galvenokārt ir informācijas vai datu nozagšana, pastāv liela iespēja, ka faili var tikt pazaudēti vai iznīcināti un atgūšanas procesa laikā tos atjaunot neizdodas. Taču dublējumus var veidot, izmantojot rezerves kopiju programmatūru, izmantojot citu cieto disku vai atvienojamu datu nesēju, piemēram, zibatmiņu vai ārējo cieto disku.

4. Uzlabojiet savu Tiešsaistes (online) uzvedību

Jūsu tiešsaistes uzvedība ir tiešā veidā atkarīga no ieradumiem – veidojiet sev labus ieradumus. Lasiet pirms spiediet uz kādas pogas vai saites. “Ne viss ir zelts, kas spīd” – Izvairieties no aizdomīga izskata vietnēm un reklāmām, un atcerieties, ja kaut kas šķiet dīvains vai izskatās pārāk labs, lai būtu patiesība, visdrīzāk tas tāds arī ir.

5. Pārinstalējiet operētājsistēmu

Atkarībā no uzbrukuma pakāpes, iespējams, būs jāpārinstalē datora operētājsistēma. Daži no draudiem ir ļoti sarežģīti un var slēpties dziļi Sistēmā, izmantojot rootkit metodes, kas nozīmē, ka pretvīrusu programmatūra tos var nepamanīt.

ESET programmatūra var atgriezt jūsu sistēmu pēdējā stabilā stāvoklī, pirms inficēšanās ir notikusi. Citās situācijās inficēšanās datums var nebūt zināms, līdz ar to jutīgāki dati var tikt pakļauti riskam. Šajā gadījumā drošākais variants varētu būt failu atkopšana un operētājsistēmas pārinstalēšana.


Tiešsaistes krāpšana


1. Slēdziet visus kontus

Tai brīdī, kad konstatējat, ka esat kļuvis par tiešsaistes krāpšanas vai identitātes zādzības (identity theft) upuri, vispirms jums nekavējoties jāslēdz visi, ar šīm manipulācijām, skartie konti – jāslēdz vai īslaicīgi jābloķē. Ja izdarīsiet to ātri, jūs paspēsiet pasargā kontus, pirms zaglis ir paspējis tiem piekļūt. Kontu slēgšana vai īslaicīga bloķēšana var ietaupīt daudz laika un nervu, it sevišķi, kad runa ir par bankas kontu, no kura kibernoziedznieks ir veicis pirkumu un šis pirkums ir jāapstrīd – jāpierāda, ka pirkumu neesiet veicis jūs. Vienmēr labāk ir uzreiz sazināties ar jūs apkalpojošo finanšu iestādi un apspriest, kādas nepieciešamās darbības jāveic, ja konts ir apdraudēts.

2. Meklējiet identitātes zādzības pazīmes

Runājot par identitātes zādzībām, ir ieteicams būt īpaši modram.

Uzmanieties no lietām, kas ierodas pa pastu, kā piemēram, kredītkartēm, kurām neesat pieteicies, vai arī citām aizdomīgām lietām.

Katru mēnesi rūpīgi pārskatiet kredītkaršu maksājumus un bankas izrakstu. Pārbaudiet visus saņemtos komunālos un citus rēķinus, kas tiek nosūtīti uz jūsu mājas adresi un e-pasta adresi. Dažos gadījumos dažādi pārdevēji var sazināties ar jums par kontiem, kurus neesat atvēris, vai parādu piedzinēji var sazināties ar jums par pirkumiem, kurus neesat veicis.

3. Veiciet papildus pasākumus

Lai pasargātu sevi no tiešsaistes krāpšanas, rīkojieties šādi:

  1. Izveidojiet spēcīgas paroles ar cipariem un simboliem, un bieži mainiet tās;
  2. Neizmantojiet nedrošos publiskos WiFi tīklus bez papildus aizsardzības;
  3. Nepārcenšaties ar sērfošanu sociālo mediju platformās.

4. Piesardzības pasākumu veikšana

Drošības riski tiešsaistē ir diezgan populāri un uzbrukuma laikā tie var radīt milzīgus zaudējumus. Kaut arī mēs nevaram kontrolēt kibernoziedznieku rīcību, mēs varam veikt nepieciešamos pasākumus, lai pasargātu sevi un samazinātu riskus kļūt par to upuriem, instalējot labu drošības, antivīrusu programmatūru, dublējot mūsu datus, uzturot modrumu un veicinot labu tiešsaistes uzvedību.

Situācijas, kuras saistītas ar jūsu datu un informācijas drošību var būt daudz un dažādas, ja jums rodas kādi jautājumi saistībā ar jūsu un jūsu uzņēmuma drošību, droši zvaniet un rakstiet mums, mēs – Labs IT Serviss vienmēr nāksim talkā jebkurā ar datoru/serveru drošību saistītā jautājumā!

Iepriekšējā publikācija

IT ārpakalpojumi: iemesli un ieguvumi

Iespējams, ka Jūs kā uzņēmuma īpašnieks, esat jau apsvēris domu par ārpakalpojumu – Outsource piesaistīšanu, lai veiksmīgi atbrīvotu sevi no pienākumiem sfērās, kuras tiešā veidā neattiecās uz jūsu biznesu. Šķiet, ka ārpakalpojumu sniegšanas priekšrocības ir acīmredzamas, un to novērtējuši daudzu nozaru eksperti. 

Doties uz Iepriekšējā publikācija - IT ārpakalpojumi: iemesli un ieguvumi Lasīt vairāk →

Nākamā publikācija

Kas ir Interneta cookies (sīkdatnes)?

Droši vien daudziem ikdienā sērfojot internetā ir radies šis jautājums – “Kas ir Interneta cookies (sīkdatnes)?”.


… Taču parasti visās mājaslapās šie apraksti ir tik smalkiem burtiem un tik lielā apjomā, ka līdz galam atbildi uz šo jautājumu iegūst tikai retie un, protams, pacietīgie. Nu, mēs jau visi tādi esam.

Piemēram, Mūsu Labs IT Serviss mājaslapā ir cookies priekš Analytics (analītiskie), kuri ir visur un vienkārši pasaka, cik lietotāju ir apmeklējuši mūsu lapu – kuru no lapām un rakstiem, lai zinātu kādi raksti labāk patīk. Tas mums dod iespēju pārskatīt savu kontentu un uzrakstīt aiz vien interesantāku informāciju saviem un potenciālajiem klientiem.

Taču jāņem vērā, ka ne visas mājaslapa ir tādas kā mūsējā, citas mājaslapas var saturēt arī Cookies citiem mērķiem.


Dotajā rakstā tiek izskatītas dažas Cookies versijas. Nu, tad aiziet! ...

Doties uz Nākamā publikācija - Kas ir Interneta cookies (sīkdatnes)? Lasīt vairāk →